loading...
بهترین آهنگ های ایرانی و خارجی
ریما بازدید : 49 یکشنبه 25 اسفند 1398 نظرات (0)

هر نسلی موسیقی خاص خود را ترجیح می‌دهد. در دهه ۱۹۲۰، سبک کلاسیک جاز بود. در دهه ۴۰ این نوسان بیشتر شد. در دهه ۵۰، جاز مدرن الویس و راک بود. در دهه ۹۰ رپ و هیپ هاپ محبوب شدند. با این حال، برخی از موسیقی ها مانند موسیقی کشورها و موسیقی کلاسیک به نسلی خاص محدود نمی‌شوند و نزد بیشتر مردم دنیا محبوب هستند. دکتر ویلیام کلم William R. Kelmm ، استاد ارشد علوم اعصاب در دانشگاه A&M تگزاس ما را با اهمیت موسیقی و قدرت آن آشنا می‌کند. در ادامه با آراد مگ همراه باشید.

 

نسل ما هرچه که باشد، احتمالا ژانر موزیکال آن را ترجیح می‌دهیم. با توجه به سن خود، می‌توانیم از گوش دادن به موسیقی حتی اگر همراه با خشم باشد مانند “این صداهای وحشتناک” که در موسیقی امروز زیاد دیده می‌شود، احساس راحتی کنیم.

 

اهمیت موسیقی

بسیاری از ما این تجربه را داریم و می‌دانیم که موسیقی خاص، عمیقا با خاطرات شخصی مرتبط است. وقتی موسیقی از گذشته را می‌شنویم، نه تنها موسیقی را به یاد می‌آوریم، بلکه مکان‌ها، رویدادها و مردم را نیز به یاد خواهیم آورد. این تم اصلی فیلم LA LA LAND بود. اگر این موسیقی است که ما آن را دوست داریم، اکنون آن را دوست داریم و خوب است که دوباره آن را بشنویم. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه سبب می‌شود تمام بدن با استرس مقابله ‌کند.

 

حتی نباید سال ها منتظر بمانید. به یاد دارم در کالج، به عنوان دانشجوی سال اول عاشق موسیقی جاز مدرن بودم و سال‌ها بعد به عنوان دانشجوی کارشناسی ‌ارشد برای کاهش استرس ناشی از جو دانشگاه به کاست های جاز گوش می‌دادم و حس خوشایندی به من می‌بخشید. حالا پس از ۵۰ سال، جاز همچنان تاثیر یکسانی روی من دارد. به این ترتیب، مطالعه ای علمی و رسمی در این باره وجود دارد که نشان می‌دهد گوش دادن به موسیقی جاز سطح اندورفین بدن فرد را بالا می‌برد. اندورفین و ایمونوگلوبولین از بدن در برابر عفونت‌ها دفاع می‌کنند.

 

 

ارزش درمانی موسیقی

موسیقی ارزش درمانی دارد. نوع درست از موسیقی اعصاب فرسوده را تسکین می‌دهد. برخی از این تاثیرات درمانی از ریتم موسیقی ناشی می‌شوند. از نظر بیولوژیکی  ما موجوداتی هستیم که با وزن و آهنگ خلق شده ایم و آهنگ های بسیاری در ما وجود دارد. ضربان قلب و نفس، چرخه‌های هورمونی، چرخه‌های خواب، چرخه‌های بیداری ذهنی و غیره. دیگر مزایای موسیقایی، احساسی هستند و در این رابطه گاهی توضیح دادن درباره آن‌ها واقعا دشوار است.

 

برای سالمندان مبتلا به زوال عقل، امروزه موسیقی به عنوان بخشی از درمان در نظر گرفته می‌شود. برنامه ی درمان رسمی از سوی MusicandMemory انجام شده‌ است. خودم هیچ علاقه‌ای به این برنامه ندارم، اما به نظر می‌رسد که ایده ای درست و رویکرد عملی برای کمک به بیماران نیازمند است. برای مثال در بیمارانی  که از آلزایمر رنج می‌برند، موسیقی می‌تواند روحیه و توانایی تفکر و حافظه را بهبود بخشد و نیاز به داروهای شیمایی را کاهش دهد.

 

دسترسی به منابع موسیقی درمانی

فیلم مستند “درون زنده”، داستانی از موسیقی و حافظه است که نشان می‌دهد حافظه ی موسیقی بیش از دیگر انواع حافظه دوام می‌آورد. حتی در بیماران آلزایمری و افرادی که دچار جنون هستند، موسیقی مورد علاقه به احیای حافظه کمک می‌کند و سبب می‌شود بیمار دوباره احساس راحتی کند و روابط اجتماعی خود را از سر بگیرد. زندگی به ویژه برای فردی مجنون، بسیار گیج ‌کننده است و قالب‌های موسیقی مورد علاقه چیزی قابل تفسیر و لذت بخش برای او فراهم می‌کند. یک پادکست در این رابطه در سایت Music and memory در دسترس است. بیش از ۳۰۰۰ موسیقی مراقبت از حافظه از آمریکا، کانادا، استرالیا و اروپا در این سایت وجود دارد. این برنامه روی آی پد و از طریق iTunes قابل اجراست. شرکت‌های کانادایی گزارش داده اند که این برنامه به افراد ساکت و آرام‌، غمگین و افسرده کمک می‌کند و همچنین استفاده از موبایل را کاهش می‌دهد.

 

این سازمان در سال ۲۰۱۲ کارکنان خود را در این زمینه مورد بررسی قرار داد و گفت که موسیقی:

 

باعث خوشحالی بیشتر بیماران (۱۰۰ درصد از پاسخ دهندگان) می‌شود.

 

کار آن‌ها را آسان‌تر کرده است (۶۸ درصد کارکنان).

 

برای بیماران مبتلا به افسردگی (۵۸ درصد کارکنان) و برای بیماران با اضطراب (۷۱ درصد کارکنان) موثر بوده ‌است.

 

مصرف داروهای ضد روان ‌پریشی (۵۳ درصد کارکنان) را کاهش داده است.

 

این بررسی از سوی مونیکا ژاکز، در برنامه تلویزیون KXTV، به نقل از کیسی سیمون، یکی از کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه، اعلام شد: ” موسیقی واقعا همه را خوشحال می‌کند. واقعا این کار را می‌کند، و به خصوص اگر آهنگی را از گذشته می‌شنوید، خاطرات شاد را باز می‌گرداند و شما را در موقعیت شادی قرار می‌دهد.”

 

موسیقی و کمک به سالمندان

کمک به سالمندان برای لذت بردن از زندگی بسیار عالی است. فقدان شادی به طور گسترده توسط سالمندان تجربه می‌شود. ممکن است دوستان و همسر خود را از دست بدهیم. کودکان دیگر به ما نیازی نداشته باشند. غذا دیگر مثل همیشه لذیذ نباشد. به نظر می‌رسد درد و رنج در همه جا وجود دارد. موفقیت ها به پایان خود رسیده اند. مشکلات ممکن است با تنها زندگی کردن هم دست شوند و پیری چندان برای هر کسی خوشایند نباشد.

 

 

خود را احیا کنید

شما سالهای نوجوانی خود را بدون موسیقی پشت سر نگذاشته اید. فقط نیاز به یادآوری دارید. پس وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، CD ها و نوارهای کاست مورد علاقه خود را بیرون بکشید. این کاری است که من همیشه انجام می‌دهم. واقعا جواب می‌دهد!

 

تاثیر پیت سیگر بر سلامت روحی و روانی

موسیقی اهمیت دارد. این چیزیست که پیت سیگر به ما نشان داده است. سیگر یکی از پیشگامان استفاده از موسیقی برای تغییر بود. موسیقی او از ملودی‌های فوق‌العاده جذاب ساخته می‌شد و اشعارش همراه با تفکری اجتماعی بودند. مانند آهنگ‌هایی چون ” We Shall Overcome “، ” This Land is Your Land”، ” If I Had a Hammer” و “Turn, Turn, Turn”  این آهنگ‌ها تاثیر بسیاری بر شکل گیری جنبش‌های ملی گذاشت، مبارزه برای حقوق مدنی، صلح جهانی و حفاظت از محیط زیست از جمله این تاثیرات بودند.

 

سیگر به خاطر استفاده از موسیقی در مسیر تغییر اجتماعی مشهور است، اما بخش مهمی از میراث او، پتانسیل موسیقی برای تاثیرگذاری بر تغییر در سطوح شخصی است. سیگر می‌گفت، “موسیقی همچون ماشینی نفرت را احاطه و قدرت و نیروهایش را وادار به تسلیم می‌کند”. موسیقی می‌تواند التیام دهد.

 

میراث پیت سیگر

این میراث در هیچ کجا مهم‌تر از استفاده از موسیقی برای درمان بیماری‌های روانی نیست. از هر چهار بزرگ‌ سال در ایالات‌ متحده یک نفر از بیماری روانی رنج می‌برد، با این حال تنها ۴۰ درصد از آن‌ها تحت درمان قرار گرفته اند. پیامدهای سلامت عمومی بسیار قابل ‌توجه هستند؛ به همین سبب برای بهداشت روانی افراد، سالانه ۲.۵ تریلیون دلار هزینه می‌شود تا افراد با استفاده از مراقبت‌های بهداشتی، عملکرد کیفی و کمی زندگی خود را از دست ندهند.

 

درمان‌های جایگزین و مکملی هم در کنار موسیقی مانند خلاقیت هنری، مدیتیشن و یوگا برای احیای سلامت روانی  پیشنهاد می‌شود. اما موسیقی، به دلیل دسترسی راحت و سریع در همه ی سطوح جامعه و سهولت در انتقال، بزرگ‌ترین پتانسیل را در بین درمان‌های جایگزین دارد زیرا همه ی افراد به مراقبت روحی و روانی دسترسی ندارند.

 

 

آیا موسیقی رنج عاطفی را التیام می‌بخشد؟ تحقیقات می‌گوید بله.

از طریق مطالعات کنترل ‌شده به این نتیجه رسیدیم که گوش دادن به موسیقی، درمانی قوی برای بهبود سلامت روانی است. تحقیقات نشان می‌دهند که اضافه کردن موسیقی درمانی به پروسه درمان، علایم و عملکرد اجتماعی میان افراد اسکیزوفرنیا را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، موسیقی درمانی به عنوان درمانی مستقل برای کاهش افسردگی، اضطراب و دردهای مزمن اثر بخش است.

 

مکانیسم‌های متعددی وجود دارند که موسیقی می‌تواند بر آن‌ها اثر گذار باشد. اول از همه، باید گفت که موسیقی تاثیرات مثبت فیزیکی دارد. می‌تواند تغییرات بیولوژیکی مستقیمی مانند کاهش ضربان قلب، فشار خون و میزان کورتیزول را ایجاد کند.

 

 

تاثیر شنیدن موسیقی خوب

همچنین، مطالعات نشان می‌دهند که گوش دادن به آهنگ‌هایی با مضامین اجتماعی، تفکر، همدلی، و رفتارهای انسان دوستانه را افزایش می‌دهد. این پیام در آهنگ ” We shall overcome” وجود دارد. این آهنگ مانند یک روان درمانگر عمل می‌کند که همه ی مردم دنیا به آن دسترسی دارند.

 

موسیقی و اتصال جهانیان به یکدیگر

در نهایت، موسیقی تجربه ای است که ما را به جهان ارتباط می‌دهد. سیگر به خاطر سبک خوانندگی اش مشهور بود و هدفش را از ساختن جوامع به صراحت اعلام کرد و گفت: ” ایده استفاده از موسیقی برای به دست آوردن جهانی برای همه ی ساکنین آن است” بنابراین، هر گونه موسیقی که به اتصال مردم کمک کند می‌تواند تاثیر عمیقی بر سلامت ذهنی فرد داشته باشد.

 

بسیاری از موسیقیدانان، مانند باب دیلن، بروس اسپرینگستین، و گروه Rage Against the Machine هم راستا با سیگر بوده‌اند، ” مشارکت و همیاری. این چیزی است که برای نجات بشر لازم است.” تاثیر موسیقی سیگر را می توان در سازمان‌هایی نظیر Musicorps، دید که معلولان را از طریق آموزش موسیقی درمان می‌کند و همچنینRock Against Dystrophy  (دیسروفی) که کنسرت‌هایی را برای جمع‌آوری پول برای انجمن دیسروفی عضلانی برگزار می‌کنند.

 

پیت سیگر یکی از ویژگی‌های معنوی استفاده از موسیقی برای بهبود سلامت روحی و رفاه جسمی است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 487
  • بازدید کلی : 2,604